Kalamehemüts

kalamehemyts

Kalamehemüts

12.11.13.
Tekst: Antti Sinitsyn, Triin Loosaar
Fotod: Antti Sinitsyn

Üks väga huvitav aspekt rulatamise juures on kindlasti mood, mis eriti tänapäeval kujundab ka meinstriim fäshionit. Okei, äkki päris otseselt ei kujunda, kuid ma olen üsna kindel, et korralik ports elemente transfeerub edasi. Ütleks, et delay on aasta-kaks… oleneb. Fakt on selles, et vähemalt “omad joped” saavad natukenegi rokkida coole hilpe ennem hipstereid ja muid marte. Kuigi, olgem ausad, skeidimood pole ka kõige originaalseim asi maailmas. Inspiratsiooni saadakse kas erinevast muusikukultuurist (nt hiphop/punk) või mõnest muust nišikultuurist (a la easy riderid). Oma 13 aastase skeidistaažile tagasi vaadates, olen ma päris mitut erinevat faasi läbi elada suutnud ja õnneks väga piinlik ei ole.

Viskame pilgu peale, mis millal läks loosi:

2000: Suvalised riided. 12 aastasel tatil on suhteliselt ükskõik, mis tal seljas on.
2003: Naiste teksad, pikk lõng (juuksuri poolt tagaotsitav) ja tagurpidi trucker hat.
2005: Kottpüksid, suur pusa, éS Accelid.
2007: Pruunid velvetid, ruuduline triiksärk või flanell, Vans Era
2009: Umbes siin polnud velvetid enam coolid.
2011: Üleskeeratud püksid (highwater), blank t-särk või triiksärk, üleüldine moepede.
2013: Rohkem Anti-Hero töölisklassi-trash-bowlskating hübriid. JA FAKING KALAMEHEMÜTSID!

See kronoloogiline nimekiri siin muidugi ei kehti kõigi kohta… Samas, alateadlikult on kõik mõjutatud ja läbi aja lähevad kõik millegagi kaasa. Ma nüüd lõpetaks selle sissejuhatusega ning keskenduks ühele esemele: KALAMEHEMÜTS.

Tundub, nagu kõige viimasem asi, mis peaks lahe olema. Ärge minust valesti aru saage, sellist sorti mütsivad ruulivad, nii et vähe pole! Nad on kerged, lasevad mõnusalt õhku läbi ning kaitsevad lõõmava päikse eest. Seda kõike ikka looduses, linnast eemal, omades praktilisi väärtusi. Kaitseväes näiteks on antud mütsil nimeks “Panama”. Igastahes, kujutasin ette, et moeesemena suri see ära koos cargopükode-sulejopedega ja kuigi olen teadlik, et nii ajalugu kui ka mood kordub, siis ma ei osanud ette kujutada, et see nii kähku tagasi ilmub.

kalamehemyts

Teema hakkas mind niivõrd huvitama, et ma otsustasin võtta ühendust inimesega, kes jagab moest ning kultuurist rohkem kui mina. Müürilehe Triin Loosaar oli nõus minu lollile küsimusele vastama (tegelt ka, kui halb päev peab sul olema, kui saad mailboxi kirja, mis nõuab kalamehemütsi kohta arupärimist?):

Kalamehemüts e. bucket hat on igati praktiline ja mugav ese. Kaitseb nägu vihma ja päikese eest ning vajadusel saab selle kokku voltida ja taskusse panna. Kindel professioon, koht, tegevust ja olukord, väga lihtne ja loogiline, ei tekita küsimusi, miks just bucket hat. Küsimused tekivad, kui midagi on väljaspool oma konteksti. Näiteks selleaastasel Schillingul kandis Badass Yuki vokalist Mart Avi beeži bucket hat’i. See oleks olnud marginaalne detail, kui ma lihtsalt kogu kontserti aja poleks mõelnud, et miks just selline müts.

Muidugi on bucket hat’i ilmumised moepilti olnud erinevatel aegadel erineva eduga. Üheks impulsiks, miks ka üldiselt tekivad uued trendid või midagi hakatakse kandma/tarbima, on iidolid. Kuulsused, filmid, muusika, harva kunst – just massimeedia osad on meeletud mõjutajad kogu moepildile. Näiteks juba bucket-hat’i puhul oli otsustav erinevate artistide ilmumine/taasilmumine avalikkuse ette just selle peakattega. Rääkides hip hopist(ja ka üldiselt väga suure mõjuga muusikaringkonnast) võis mõne räppari esinemine bucket hat’iga olla antud skeenes otsustava tähtsusega. Miks mõni asi jõuab massidesse ja mõni mitte, sõltub kindlasti ajastusest. Mood ei tohi olla liiga ees ja natuke taga. Näiteks inglise kirjaniku ja kunstiajaloolase Laver’i kohaselt on 10 aastat tagasi olnud mood hirmus ning 5 aastat ees ebasünnis. Praeguse moemaailma tempos on kõige võluvam u 20-30 aastat tagasi olnu, mis viibki meid 1980.aastatesse, kui LL Cool J tõmbas pähe bucket hat’i. Õigel hetkel ilmunult on ainult aja küsimus, kui blogijad, trend searcher’id ja kelle iganes tähelepanu mingi ese, antud juhul bucket hat, (jälle) tõmbab.

Moepildi hektilise liikuvuse ja dünaamilisuse tõttu otsitakse kogu aeg midagi uut ning liikumine on tänavalt-runway’lt-massimoodi. Näiteks kui mingi rõivastusese on jõudnud massimoodi, hakkab avangard juba midagi uut otsima. Baseball cap’i või five panel’i, karmilt öeldes, „H&M-i“ on jõudnud, otsitakse jälle midagi uut, mida moetsüklist läbi lasta. Hetkel on selleks esemeks bucket hat. Lihtsast praktilisest peakattest on saanud moeaksessuaar, mida on võimalik saada erinevates värvides, mustrites, tikandite ja kaunistustega, Guccist, Pradast, Louis Vuitton’st Norse Projecti ja Penfieldini. Omal moel võib seda näha ka kui kalamehemütsi revolutsioonilist liikumist personaalsest anonüümseni. Kord seostudes kalurite, hiljem veidriku Gilligani ja hip hop skenega ning nende karakteritega, on bucket hat muutunud järjekordseks anonüümseks moeaksessuaariks, mida kontekstist võõrdununa võib näha moelavadel, blogides ja veel kus iganes kelle iganes peas.

Võib-olla bucket hat’i õnneks ning paljude kandjate õnnetuseks, on kalamehemüts siiski semiootiliselt/tähenduslikult liiga „tugev“ ja nõudlik ese. Bucket hat’i kandmine on kõndimine noateral hetke trendikaima ning veidriku mulje vahel. See pole kindlasti ese, mis sobib kõigile ja kõigega. Tagasihoidlikumatel soovitaks kindlasti valida vana hea five panel või soliidsem feodora. Aga mingisugust mõju, kuulujutte, kahinaid on tekitanud ja tekitab ta kindlasti veel.

(Isiklikult hindan seda, mis on väljaspool HOT’i ja NOT’i ehk nö. „ekstsentriline cool“, mille parim ilmestaja on Hunter S. Thompsoni Fear and Loathing in Las Vegas, mille 1998. aastal linastunud filmis mängis Thompsoni alterego Raoul Duke’i Johnny Depp. Sellises olukorras ei räägi me bucket hat’ist, vaid persoonist ning seda moemaailm massidesse tuua ei suuda.)

Kõigepealt ma pean mainima, et see on kohe kindlasti parim analüüs kalamehemütsist, üldse! Teisena mainin, et mul ei ole probleemi selle jutu nõustumisega. By the way, fedoraga seondub mul ainult roosa triiksärgiga (“see on lõhepunane, mees!”) tantsuvennad Hollywoodis. Jah, ma olen Hollywoodis käinud ja seda isiklikult näinud. Kolmandaks: Ootan juba kevadet-suve mitte ainult heade ilmade pärast, vaid mul on siiras huvi, kas see müts jõuab massideni või mitte. Meil kuttidel siin vähemalt pooltel mütsid olemas ja ei näe mingit probleemi neid õlleuimas nädalavahetuse skeidimissioonidel kanda.